Route 66 - Reisverslag uit Essex, Verenigde Staten van Freerk Hamster - WaarBenJij.nu Route 66 - Reisverslag uit Essex, Verenigde Staten van Freerk Hamster - WaarBenJij.nu

Route 66

Blijf op de hoogte en volg Freerk

27 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Essex

dinsdag 26-8
Vandaag eerst in Lebanon waar we overnacht hebben, naar een museum gereden dat natuurlijk helemaal in het teken stond van Route 66. Route 66 is ontstaan door het aan elkaar verbinden van een aantal bestaande wegen. Door de enorme trek van kolonisten naar het westen was het noodzakelijk een doorgaande weg aan te leggen. Hiervoor werden hardgebakken straatklinkers gebruikt maar ook blokken hout in de vorm van een klinker. De houten blokken sleten echter heel snel en vroren in de winter kapot. Het hout is dan ook niet lang toegepast en werden het uitsluitend nog klinkers van een bepaald formaat. Om Route 66 te realiseren zijn miljoenen klinkers gelegd. Dit was allemaal handwerk. Het verhaal gaat dat er een neger was die de klinkers sneller kon leggen dan men ze kon aanvoeren.
Ook vandaag liep de temperatuur op naar zo'n 40 graden. Het gras is dor en het mais dat er bruin uitziet wordt al volop geoogst.
Er is nauwelijks nog bebouwing langs de route. Veel verlaten en vervallen huizen.
Je komt door kleine dorpjes met aan weerszijde van de weg een tiental huizen. Soms is er nog een winkeltje waar fris en snoep te koop is maar verder niets. We hebben een winkel bezocht waarvan de eigenaar al tegen de negentig liep. Stokoud, krom maar nog wel kwiek en geïnteresseerd in waar we vandaan kwamen. Uit piëteit heb ik een oude nummerplaat van 2 dollar bij hem gekocht. Verder zijn de wegen eindeloos lang en recht en leeg, door de glooiingen in het landschap kun je soms heel ver kijken. Een bezienswaardigheid was een oud tankstation met oude auto's. De eigenaar, ook een man van in de tachtig toverde voor ons uit een koelbox een gigantische watermeloen die hij aan stukken sneed en waar we onbeperkt van mochten eten. Als je wat bij hem kocht mocht je zelf bepalen hoeveel dollar je er voor over had en dat in een houten kistje doen. Hij was blij dat we bij hem stopten en heeft ons met beide armen uit staan zwaaien.
Het was niet zo'n lange rit en we waren rond 16.30 uur in het motel in Carthage met om ons heen een groot winkelcentrum waar ik bij Walmart slippers heb gekocht en geld gewisseld. Alhoewel je in de grotere plaatsen overal met je credit kaart kunt betalen heb je in de dorpen cash geld nodig. Gelukkig zit de benzine in de prijs inbegrepen. Steeds wordt er collectief getankt. De actieradius van een motor is ca. 250 km dus er wordt aardig wat getankt onderweg. Overigens kost een liter benzine hier slechts 85 dollarcent. Wat de Amerikanen erg duur vinden.

• 27 Augustus 2014 - 16:36

Margreet:

Wat weer een leuk verhaal! Wij lunchten vanmiddag in een restaurant waar aan de wand een levensechter HD in originele staat was bevestigd. Het betrof een type flathead, bouwjaar 1946, cyl.inhoud 730 cc m, 23 pk, met spaakvelgen.
    Toevallig of niet?Hier geen 40 gr. maar ook heerlijk zonnig weer en nog 1 dagje en we vliegen weer terug naar Nijkerk, waar we je verhalen verder yullen volgen.
    Lfs van mij en gr. van Frits

• 27 Augustus 2014 - 17:03

Marianne&Rob:

Fijn... je achtergrond informatie van je trip. 40 graden is wel heet maar gelukkig hoef je niet te lopen en beter warm dan regen. Groetjes en o ja, ... de automatische deuropeners zijn vandaag geïnstalleerd op 0 en -2. Een hele verbetering. Tot je volgende verslag. Leuk..

• 27 Augustus 2014 - 20:34

Marianne En Ton:

Hallo Freerk
    Leuk dat we reis zo kunnen volgen.
    Je verhalen zijn leuk ,erg bijzonder om dit allemaal (mee)te beleven.
    Veel plezier nog daar aan de overkant en groetjes.

• 27 Augustus 2014 - 21:44

Hans Van Wijngaarde:

Hi Freerk ,

Mooi dat je deze dingen mee kunt maken...the world to you.
    40 graden op de motor is mooi ,als je gegarandeerd 'avonds en fijne douche kunt nemen.
    geniet van de natuur en de enkele mooie amerikaaanse dames in het gebied waar je nu rijdt.

The souther the better and warmer........

take a beer from me..

Hans