Dag 7 van Vicksburg naar Clarksdale - Reisverslag uit Clarksdale, Verenigde Staten van Freerk Hamster - WaarBenJij.nu Dag 7 van Vicksburg naar Clarksdale - Reisverslag uit Clarksdale, Verenigde Staten van Freerk Hamster - WaarBenJij.nu

Dag 7 van Vicksburg naar Clarksdale

Door: Freerk

Blijf op de hoogte en volg Freerk

01 April 2016 | Verenigde Staten, Clarksdale

Vanuit het hotel rechtstreeks naar het Vicksburg National Military Park gereden. Het park is aangelegd op het slagveld rond Vicksburg waar in 1863 tijdens de Amerikaanse burgeroorlog de Federals, de Noordelijke Staten, hebben geprobeerd om de door de Confederates, de Zuidelijke Staten, bezette stad te veroveren.
Ondanks de inzet van veel atillerie en infanterie lukte dit niet en hebben de Confederates zich na 21 maanden moeten overgegeven omdat hun aanvoerlijnen voor voedsel en munitie door de omsingeling van de stad en de heerschappij van de Federates over de Mississippi waren afgesneden.
Bij de ingang van het park is een klein museum waar een realistische film wordt vertoond van de aanvallen van de Federates op de stellingen van de Confederates.
Door het slagveld loopt een weg van 25 km waarlangs honderden monumenten staan. Stand- en borstbeelden van bekende legeraanvoerders, borden met de namen van de infanteriedivisies die op die plek waren ingekwartierd en grote granieten beeldhouwwerken van soldaten aan het slagveld. Ook stonden in het landschap geschutsopstellingen op de plekken waar ze tijdens de belegering van Vicksburg ook hadden gestaan. De artillerie werd door het inzetten van geschut met zwaar kaliber The King of the Battle genoemd.
De overgave van Vicksburg wordt gezien als het keerpunt in de Amerikaanse burgeroorlog.
Na de bezichtiging van het slagveld zijn we de Mississippi overgestoken naar Louisiana waar we bij Tallulah de HW 65 naar het Noorden hebben genomen. De Mississippi Delta lijkt op het Nederlandse polderlandschap maar dan oneindig veel groter. Door de vele regen van de afgelopen weken staat veel land onder water en leek het net of je soms door een groot meer reed. De wegen waren kaarsrecht en door de harde westenwind die over de vlakten blies moest je je stuur goed vasthouden.
Bij Greenville zijn we de Mississippi weer overgestoken en werden we door de harde wind die we nu in onze rug hadden de enorme brug over geblazen. Althans zo voelde het.
In Indionala, de geboorteplaats van B.B. King, een beroemde Amerikaanse bluesgitarist die op 89 jarige leeftijd in 2015 in Las Vegas is overleden, hebben wij het B.B. King museum bezocht.
Het museum schenkt niet alleen veel aandacht aan het ontstaan van de blues maar ook aan het zware leven van de negerbevolking in de staat Missisippi. Alhoewel de zwarte bevolking het inmiddels steeds beter heeft wordt er nog altijd gediscrimineerd.
In Clarksdale hebben we in de Ground Zero Blues Club gegeten en genoten van live blues muziek. Een 20 tal lokale mondharmonicaspelers mochten om de beurt met de band meespelen wat onder het publiek grote hilariteit opleverde. Met veel geschreeuw werden de harmonicaspelers door familieleden en vrienden aangemoedigd.
De eigenaar van de Blues Club is Morgen Freeman een beroemde Amerikaanse filmacteur. De inrichting van de club is een verhaal apart. Het is een oude grote schuur waarvan de wanden die ooit wit zijn geverfd zijn volgeschreven met viltstift. Iedereen die binnenkomt mag met een viltstift zijn naam of een tekst op de muur schrijven. In een mum van tijd was er op de muren geen plaats meer vrij en is men gaan schrijven op het meubilair. Alle stoelen, tafels, de biljarts, de bar en wat je maar kunt bedenken is inmiddels volgeschreven. Voor nieuwe binnenkomers is er nauwelijks nog plaats om iets op te schrijven.
Mede door het optreden van de harmonicaspelers, waaronder hele goede muzikanten zaten, hebben wij ons prima vermaakt.

• 02 April 2016 - 19:34

Jan En Egidia:

Je vertelt het allemaal zo leuk, dat je gewoon zin krijgt om een dergelijke reis ook te maken! Maar ja, we rijden allebei geen motor, dus dat zit er niet in. Heb je overigens nog een gaatje gevonden waar je wat kon neerpennen? Jou kennende, denken we van wel.

• 03 April 2016 - 16:34

Annemariehamster:

Fantastisch wat je allemaal meemaakt!
    Ik ben benieuwd wat jij op de muur hebt geschreven!
    Weinig internet in de bush....hier dus.....maar blijf je volgen.
    Kus