From LA to San Francisco. - Reisverslag uit Watsonville, Verenigde Staten van Freerk Hamster - WaarBenJij.nu From LA to San Francisco. - Reisverslag uit Watsonville, Verenigde Staten van Freerk Hamster - WaarBenJij.nu

From LA to San Francisco.

Blijf op de hoogte en volg Freerk

08 September 2014 | Verenigde Staten, Watsonville

Zondag 7-9
Vanmorgen ontbeten in een tent waar de porties zo abnormaal groot waren dat ik er foto's van heb gemaakt. Omdat ik geen zin had in een vette hap, bestelde ik een kommetje vers fruit. Nou, het werd een hele fruitschaal. Ik had moeite om alles op te eten. Ook een uitsmijter kwam op een schaal met patat en toast. Niemand van ons lukte het om z'n bord leeg te eten. De Amerikanen lukte het wel, wat kunnen die veel naar binnen proppen. Is ook goed te zien. Alles wat de Amerikanen eten en drinken is minstens 2x zo groot als bij ons. Hier gaat het niet om de kwaliteit maar om de kwantiteit.
Met een volle maag weer op de motor naar de "California 1". De oude weg die helemaal van LA naar San Francisco loopt. Later is de Highway 101 aangelegd die verder landinwaarts ligt.
Door de nevel die uit zee het land in kwam drijven was het voor het eerst 's morgens behoorlijk fris. Dus maar een T shirt en overhemd aangetrokken met daaroverheen mijn fantastische "LIVE TO RIDE" vest dat ik om er bij te horen onderweg heb gekocht. En dan nog m'n motorjas. Heb het de hele dag aangehouden want ondanks de volle zon bleef het fris door de harde zeewind.
Op het strand liepen al de eerste wandelaars hun hond uit te laten. Vroege surfers dreven als zeehonden in de zee, wachtend op een geschikte golf waarop dan wordt meegelift naar het strand.
De kustweg is in de jaren 30 van de vorige eeuw aangelegd wat op sommige plaatsen in de bergen een heidens karwei moet zijn geweest. In bijna loodrechte bergwanden is de weg als een soort plateau uitgehakt. Aan bochten ook weer geen gebrek. Dus toch nog hard gewerkt op zondag.
Onderweg hebben we een bezoek gebracht aan Hearst Castle, een historisch landhuis dat is gebouwd door William Randolph Hearst, een schatrijke krantenmagnaat. Met een bus wordt je over een kronkelende bergweg naar het kasteel gebracht dat boven op een berg ligt.
Boven aangekomen, zie je een gigantisch complex waarvan het hoofdgebouw is geïnspireerd op een 16e eeuwse Spaanse kathedraal. In de mooie tuinen om het kasteel was vroeger ook nog een dierentuin met vele diersoorten uit alle continenten. De dierentuin bestaat niet meer maar de zebra's zijn gebleven en lopen nu vrij rond in de bergen bij het landgoed.
Verderop aan de kustweg lag op het strand een grote kudde zeeolifanten. De dieren hebben hier hun vaste plek om te paren en hun jongen groot te brengen. Omdat de zeeolifanten al jaar en dag op deze plek verblijven is het inmiddels een toeristische attractie geworden. Vlak voor Monterey verlaten we deze bijzonder mooie bergroute die achter elke bocht weer een fraai uitzicht biedt over de bergen en de zee. Het terrein wordt weer vlak en je passeert een groot tuinbouw gebied waar hoofdzakelijk artisjokken, aardbeien, sla en kool wordt gekweekt. De kool ruik je al van verre.
Morgen de laatste rit van Watsonville naar San Francisco. Het is geen lange rit en we hopen daar rond het middaguur aan te komen zodat we ook nog de tijd hebben om de stad te bezichtigen en over de Golden Gate brug te rijden.

• 08 September 2014 - 08:54

Marianne&Rob:

Mooi, mooi, mooi.... benieuwd naar je foto op de Golden Gate! Geniet er weer van.
    Complimenten voor het feit dat je zo plichtsgetrouw elke dag een fantastisch verslag hebt geschreven. Alsof wij achterop de motor zaten. Heel fraai heb je je belevenissen beschreven. Via waarbenjij.nu kan je hiervan een (foto)boekje laten maken zodat je je hele reis in een boekwerkje hebt. Dit is een tip.
    Geniet van je laatste dagje morgen. Groetjes, Rob&Marianne

• 08 September 2014 - 10:26

Hans Van Wijngaarde:

Hi Freerk,
    Bijna het eind van een prachtige tour.
    Ja Amerikanen willen value for money,daarom is alles veel en groot.
    Een voorgerecht of ontbijt is genoeg om de hele dag rond te komen.
    Nog een tip voor SAN Francisco ,King Crab legs in tomatensaus bij Italiaans restaurant
    In de haven van Fishermans Warf ,met uitzicht op de haven en de Bay.
    Veel plezier nog en goede reis terug
    Groetjes Hans en Jos

• 08 September 2014 - 10:30

Marianne En Henk:

Jeetje Freerk, wat kun je alles mooi beschrijven. Hierdoor heb je straks een tastbaar bewijs om nog lekker lang van na te kunnen genieten. Hopelijk heb je ook mooie foto's kunnen maken die je herinneringen nog eens extra kunnen ophalen als ze wat wegzakken. Het lijkt me bijna allemaal teveel om in je hersenen (harde schijf) blijvend op te slaan. Geniet nog van je laatste dagen en tot snel. Liefs van ons.

• 08 September 2014 - 11:22

Henk:

Hoi Broeder,
    Weer zo'n mooie ervaring met wonderbaarlijke natuurschoon.
    Lijkt me verstandig om zondag de 14e het podium te nemen en dan 1 uur te vertellen over je route 66 ervaring, dan hoef je niet alle vragen te beantwoorden aan alle belangstellenden.
    Geniet ook nu weer van je laatste motorrit en laat een foto van je nemen op de Golden Gate brug voor het geval dat ze je niet geloven. Goed om je straks weer te zien.

Henk.

• 08 September 2014 - 11:49

Egidia Paap:

Hoi Freerk, Hoop niet dat het dubbel gaat. Heb zojuist ook al geschreven, maar ik denk dat het niet geplaatst is. Dus nog een keertje onze reactie.
    Na lezing van bovenstaand stukje, dachten we weer "Wat een prachtige reis moet dit toch voor Freerk zijn!" Maar ook voor ons, lezers van je reisverslagen, is het een mooie reis. Jammer dat het er bijna opzit? Of ben je ook wel een beetje blij om het straks weer wat rustiger aan te doen? Nog een fijne route morgen, geniet van San Francisco en ook alvast een goede terugvlucht gewenst van Jan en Egidia en tot binnenkort

• 08 September 2014 - 15:56

Marianne En Ton:

Terwijl we lekker op jullie terras zitten lees ik weer met veel plezier en soms ook hardop om Jan en Ton meteen mee te laten genieten,je verhaal .
    Weer geweldig!
    Hier alles goed, ook het weer. We genieten volop.
    Groet van ons 3en en een goede reis verder.

• 08 September 2014 - 21:05

Annemarie Hamster:

Ha grote broer!
    Geweldig weer je reisverslagen!!!
    Geniet van je mooie laatste reisdag........en kom héél thuis !!!
    Tot zondag, kus je zus.