Route 66 - Reisverslag uit Carthage, Verenigde Staten van Freerk Hamster - WaarBenJij.nu Route 66 - Reisverslag uit Carthage, Verenigde Staten van Freerk Hamster - WaarBenJij.nu

Route 66

Blijf op de hoogte en volg Freerk

26 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Carthage

Maandag 25-8
Door de lange warme reis van gisteren, bijna 12 uur op de motor, ben ik vergeten dat we in St Louis langs de Gateway Arch zijn gereden. Een boogvormig roestvrijstalen monument van 192 m. hoog.
Symbolisch zijn hier miljoenen kolonisten onderdoor getrokken.
Van een vlak landschap in Illinois zijn we vandaag in Missouri door een heuvelachtig landschap met bochtige wegen weer verder naar het zuid-westen gereden. Een mooie route die parallel aan de interstate 44 loopt. Langs de weg heb je veel lintbebouwing en ook zie je regelmatig onder de bomen verscholen trailerparken waar de arme Amerikenen wonen. Het is te vergelijken met een woonwagenkamp. Veel woonwagens staan er permanent. Evenals in Illinois zie je hier ook weer de keurig gemaaide gazons om de huizen. Het lijkt wel een obsessie, overal zie je wel iemand het gras maaien. Langs de hele weg ruik je de geur van vers gemaaid gras. Het is een bosrijk gebied en lijkt erg veel op Zuid Frankrijk.
Onderweg een winkel bezocht die naast een hele reeks Route 66 artikelen ook handbogen verkocht. Achterin de winkel was een complete schietbaan om de handbogen uit te proberen. Ze worden hier veel gebruikt bij het jagen.
De interstate is druk met erg veel vrachtverkeer. Op de Route 66 kom je nauwelijks verkeer tegen wat erg ontspannen rijdt. Je ziet veel verlaten en vervallen huizen en winkels. Na de grote trek naar het westen zijn de klanten verdwenen waardoor hele dorpen in verval raakten en de mensen van de een op de andere dag vertrokken om elders hun geluk te vinden. Ze lieten de boel de boel wat je nog ziet als je zo'n vervallen pand betreedt. Deze panden staan vaak langs de oude Route 66 die in veel gevallen is opgebroken of dood loopt. Naast de originele Route 66 is veelal een nieuwere bredere weg gelegd. Soms zijn we genoodzaakt om de interstate te nemen maar dat proberen we zo veel mogelijk te vermijden. In het motel aangekomen wilde ik direct gaan zwemmen maar helaas het zwembad is lek dus ben ik maar in het bad gaan liggen weken.

• 26 Augustus 2014 - 08:23

Schelte:

Na zondagavond terug te zijn gekomen van het zeilen kan ik nu je weblog volgen. Leuk zo je ervaringen te lezen en te kunnen volgen waar je zit. Geniet ervan en ik ben benieuwd naar het vervolg.

• 26 Augustus 2014 - 09:11

Marianne&Rob:

12 uur gereden.... ik zou denken: au, m'n achterwerk maar zo'n ervaren motorrijder als jij zal daar wel geen last van hebben. Leuk verslag weer... veel plezier..... groetjes.

• 26 Augustus 2014 - 10:34

Adrienne:

Freerk Je had gisteren via skype niet verteld dat je 12 uur op de motor had gezeten en dat het bijna 40 graden was. Niet normaal hoor, moet ik me zorgen gaan maken? Hoop dat de tocht van vandaag korter is. Succes vlek.

• 26 Augustus 2014 - 12:51

Eltjo Hamster:

Hee ouwe biker! Mooi reisverslag! Ben gelijk m'n gras gaan maaien.

Ik heb voor jou nog wat stoere Harley feiten verzameld om je collega-rijders mee te imponeren.
    (heb je natuurlijk niet nodig, maar toch...)
    - De eerste dealer van HD werd geopend in Chicago in 1904.
    - De carburator van de eerste HD was een conservenblik van tomaten.
    - Het gemiddeld jaarlijks inkomen van een HD-eigenaar is 50.000 euro wat een verdubbeling is ten opzichte van dertig jaar geleden.
    - 1903 Milwaukee, twee vrienden Bill Harley en Arthur Davidson ontwikkelen een één cilinder motorfiets, later vervoegde William de broer van Davidson zich bij hen. In 1905 verkochten ze elf exemplaren, in 1908 stond de teller al op 154 exemplaren en ze bouwden een houten fabriekje in een oude schuur. Nog hetzelfde jaar steeg de vraag explosief en algauw hadden ze twintig mensen in dienst.
    - De helft van alle HD-bestuurders zijn jonger dan 35 jaar in de jaren 80, nu is dit nog slechts 15%.

Good luck!

• 26 Augustus 2014 - 15:04

Marieke :

Hoi Freerk,
    Mooi verhaal! Geweldig om van het landschap te kunnen genieten.
    Het gras maaien zou hier ook wel eens mogen, inmiddels komt het tot aan mijn knieën.
    Maar de regen laat dat niet toe! De hele dag door regen.....
    Viel je vast tegen om meteen 12 uur op de motor te zitten. Zadelpijn?
    Ben benieuwd hoe je rit vandaag zal zijn en het is erg leuk om je ervaringen te lezen.
    Geniet er maar lekker van en ik hoop dat je vanavond wel het zwembad in kan duiken!!
    Marieke

• 26 Augustus 2014 - 18:01

Margreet:

Ha broeder,
    12 uur op een motor zitten,hopelijk met een stevige broek aan.....

en hopelijk nu wel water in t zwembad!
    Lekker poedelen en morgen weer fris verder.....
    Lfs en gr van.Frits en Margreet die met de voeten omhoog zitten na een hele dag lopen i. Berlij.